Journal

نشست تخصصی مهمان: عباس کاظمی، موضوع: امر روزمره در جامعه پسا انقلابی

در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ پروژه های برجاس و گالری ایسو در باب کتاب “امر روزمره در جامعه پساانقلابی” با حضور نویسنده آن عباس کاظمی نشستی را برگزار کردند و در ادامه نشست گفت وگویی بین مخاطبان و موُلف شکل گرفت.

در مقدمه ی این کتاب آمده است:

” کتاب حاضر اهداف کوچکی دارد، نخست، کتاب بخشی از تجربه ی زیسته ام است بی آن که خواسته باشم شرح حال نویسی کنم. هنگامی که شش سالم بود، انقلابی عظیم با تحولات ریز و درشت آن رخ داد. هم نسلان من بزرگ شدند و قامت افراشتند، با جریان پرخروش انقلاب همراه شدند و مبارزه کردند و سپس هر یک نگاه و مراد خود از انقلابی بودن را تفسیر کردند.

وقتی به کلاس اول رفتم، انقلاب یک ساله شده بود. تمامی زندگی را شوری در برگرفته بود که آن را پایانی نبود. انقلاب چونان سرودی بر لبان مردم جاری بود. مردم حالتی متفاوت داشتند، گفتی همگی جوانان بالغی شده بودند با آرمان های بزرگ و آرزوهای بی پایان.”

امر روزمره در جامعه پساانقلابی موضوعی است که جامعه شناسی ایران تاکنون کمتر بدان پرداخته و در میان جامعه شناسان ایرانی نیز تمایل اندکی به  مطالعه عمیق آن وجود دارد؛ به نظر می رسد فهم این کتاب مستلزم نگاهی به وضعیت مطالعات فرهنگی  در ایران است.

مطالعات جامعه شناسی زندگی روزمره ی ایرانی، می تواند کمک شایانی به هنر معاصر ایران که بیشتر دغدغه اش جامعه و بستر فرهنگی_اجتماعی آن است، بکند.

هنر تجسمی معاصر ایران امروزه از لحاظ زبانی و مدیا پیشرفت های متعددی داشته و توانسته گام به گام با کشور های دیگر در این حیطه با همه محدودیت ها پیش برود، اما متاسفانه بخش اعظمی از آثاری که تولید شده دچارکمبود اطلاعات دقیق و تفاسیر قرص و محکم از موضوع و بستر جامعه ی ایرانی است.

هنر معاصر ایران به سوی جامعه و تعهد به جامعه پیش رفت اما با سوادی پایین از جامعه و تحولات فرهنگی ای که بسرعت در حال حرکت بود.

 

On September 5, 2019, Borjass projects and Isoo Gallery held a meeting on the book “Everyday Life in a Post-Revolutionary Society” in the presence of its author, Abbas Kazemi, and a dialogue was held between the audience and the author.
The introduction to this book states:
“The present book has small purposes. First, the book is part of my lived experience without me wanting to write a biography. When I was six years old, a great revolution took place with its small and big changes. My generation grew up and rose, joined the revolutionary movement and fought, and then each interpreted their own view of being revolutionary.
When I went to first grade, the revolution was a year old. The whole life was surrounded by salinity, which was not the end. The revolution flowed like a hymn on the lips of the people. “People were different. You said they were all grown-ups with great aspirations and endless dreams.”
Everyday life in a post-revolutionary society is something that Iranian sociology has paid less attention to, and among Iranian sociologists there is little interest in studying it in depth; it seems that understanding this book requires a look at the state of cultural studies in Iran.
Sociological studies of Iranian daily life can be of great help to contemporary Iranian art, which is more concerned with society and its socio-cultural context.
Contemporary Iranian visual arts today have made great strides in terms of language and media, and have been able to move forward step by step with other countries in this area with all the limitations, but unfortunately most of the works produced lack accurate information and strong interpretations of the subject and surface of Iranian society.
Contemporary Iranian art has moved towards society and commitment to society, but with low literacy in society and cultural developments that were rapidly moving.
At 2019 September 5

 

مطلب را پسندیدید؟ به اشتراک بزارید!

0 comments on “نشست تخصصی مهمان: عباس کاظمی، موضوع: امر روزمره در جامعه پسا انقلابی

Leave Comment