Journal

نشست تخصصی مهمان: مهرنوش علیمددی، موضوع: بررسی جامعه شناختی نقاشی زنان: از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

 

نشست «بررسی جامعه شناختی نقاشی زنان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی»_ مهرنوش علی مددی

مهرنوش علی مددی، منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر در حوزه هنرهای تجسمی در نشستی با موضوع “بررسی جامعه شناختی نقاشی زنان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی” با همکاری “پروژه های برجاس” در آذر ماه 1394 میهمان گالری ایسو بود.

مطالعه تاریخ هنرهای تجسمی کشور ایران نشان از ناگفته‌هایی دارد که زنان هنرمند در آن از سهم بسیار کمی برخوردارند. در واقع مطرح کردن این پرسش تاریخی توسط لیندا ناکلین که «چرا هیچ هنرمند زن مهمی در تاریخ وجود نداشته است؟» چالشی را ایجاد می‌کند که می‌توان در پی آن بدون در نظر گرفتن جغرافیای خاص به این مهم پرداخت. هدف از این نشست بررسی حضور زنان نقاش ایرانی و زیبایی‌شناسی جنسیتی نقاشی آنها در فاصله دو انقلاب مهم ایران، یعنی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی است.
بر پایه موُلفه های ناکلین بر حضور کمرنگ زنان نقاش  بدیهی است کنش های نقاشانه و تعیین سطح کیفی آثار این نقاشان زن علاوه بر افزونی حضورشان در این دوره تاریخی از توجه دور مانده باشد.
افزون بر این تاثیر حضور برخی از زنان  نقاش در دانشکده ها و هنرستان ها با آغاز دوران پهلوی و ایجاد موجی جدید از شیوه های نوین در امر آموزش نیز در تاریخ هنر مقفول مانده است.
در این نشست سعی شده تا با استفاده از تحلیل های جنسیتی در آثار نقاشان زن ایرانی به الگو های قابل تاُملی دست پیدا کنیم.
یافته های این پژوهش نشان میدهد، شاخصه هایی چون مدرنیسم مردانه و جنسیت غایت باز تولید نگاه مردانه، باز اندیشی ذهن زنانه و جنسیت گرای منفعل نقاشی زنان به گروه های مختلف تقسیم کرده است.
همچنین مطالعه آثار زنان نقاش ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی تنوعی از نگرش های متفاوت در ارتباط با نواسانات اجتماعی و تحولات چشم گیر هنری از شیوه های سنتی و هنر کلاسیک تا بهره مندی از آموزه های هنر مدرنیسم را در بر می گیرد.

 

 

Meeting “Sociological study of women’s painting from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution” – Mehrnoosh Ali Madadi
Mehrnoosh Ali Madadi, art critic, writer and researcher in the field of visual arts, was a guest of Isoo Gallery in cooperation with Borjass projects in a meeting on “Sociological Study of Women’s Painting from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution” in May 2018.
The study of the history of the visual arts in Iran shows the unsaid things in which women artists have a very small share. In fact, Linda Naklin raised the historic question, “Why hasn’t there been an important female artist in history?” It creates a challenge that can be pursued without regard to specific geography. The purpose of this meeting is to examine the presence of Iranian women painters and the sexual aesthetics of their paintings between the two important Iranian revolutions, the Constitutional Revolution and the Islamic Revolution.
Based on Nakelin’s components on the low presence of women painters, it is obvious that the paintings and the determination of the quality level of the works of these female painters, in addition to their much presence in this historical period, have been overlooked.
In addition, the influence of the presence of some women painters in colleges and conservatories with the beginning of the Pahlavi era, the creation of a new wave of new methods in education has also been ignored in the history of art.
In this meeting, we have tried to achieve complementary patterns by using gender analysis in the works of Iranian women painters.
The findings of this study show that characteristics such as masculine modernism and gender, the ultimate goal of reproduction of masculine gaze, rethinking of female mind and passive genderism of women’s painting are divided into different groups.
Also, the study of the works of Iranian women painters before the Islamic Revolution includes a variety of different attitudes regarding social changes and significant artistic developments from traditional methods and classical art to benefiting from the teachings of modern art.

مطلب را پسندیدید؟ به اشتراک بزارید!

0 comments on “نشست تخصصی مهمان: مهرنوش علیمددی، موضوع: بررسی جامعه شناختی نقاشی زنان: از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

Leave Comment