Journal

نشست تخصصی مهمان: کیانوش معتقدی، هنر معاصر ایران، فرصت ها و چالش ها

کیانوش معتقدی نویسنده و منتقد هنری در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۶ در گالری ایسو نشستی درباره “فرصت ها و چالش های هنر معاصر ایران” سخنرانی کرد.

محور صحبت های او چگونگی شکل گیری بازار هنر در دهه اخیر است، وی درباره چگونگی شکل گیری بازار هنر در سطح خاورمیانه و رشد بزرگی که داشته توضیحاتی داد و سپس گفت: از آنجایی که در دهه اخیر هنر مدرن و هنر معاصر ایران وارد مرحله جدیدی  شده، لازم است، شکل گیری بازار هنر را بررسی و موضوعات روز را تجزیه و تحلیل کنیم.

بازار هنر باعث شده، خیلی ها دچار تردید شوند و تکلیف آنها مشخص نباشد، یعنی اینکه باید دنبال بازار رفت یا اینکه بازار هنر خودش به دنبال افراد می رود.

هنر معاصر ایران در وضعیتی بسر می برد که بازار هنر در حال بلعیدن هنرمندان است. بسیاری از هنرمندان در میانه راه تسلیم بازار می شوند و گاه بی آنکه بدانند برای بازار تولید می کنند، نه برای مملکت، نه برای آرزو ها و آرمان ها، بلکه تنها برای بازار. اکنون بازار جای ” دربار” را گرفته و به هنرمند آنچه را که میخواهد یا می خواهند سفارش می دهد.

بازار جهانی هنر از هنرمند  بنده ای سربزیر ساخته، جای آنکه هنرمند  نقش آرمان گرا را بازی کند و بین تسلیم گرایی رایج در جامعه و آرمان خواهی توازن ایجاد کند، خود نیز روز به روز به جمعیت تسلیم گرایان می افزاید. گالری دارها هم از این فرصت استفاده کردند و با ژست روشنفکری و سیگار بهمن نقش دلسوزان جامعه روشنفکری را بازی می کنند و هنرمندان هم با افتخار می گویند: من آرتیست فلان گالری ام…

 

Kianoosh Motaghdi, a writer and art critic, gave a speech at the Isoo Gallery on January 19, 2017 about the “opportunities and challenges of contemporary Iranian art.”
He focused on how the art market has developed in the last decade. He explained how the art market has developed in the Middle East and its great growth, and then said: “Since modern art and contemporary Iranian art have entered a new phase in the last decade it is necessary to examine the formation of the art market and analyze current issues.
The art market has caused many to be skeptical and their task is unclear, which is to pursue the market or the art market itself does that.
Contemporary Iranian art is in a situation where the art market is devouring artists. Many artists give up in the middle of the market and sometimes, without knowing it, they produce for the market, not for the country, not for the desires and aspirations, but only for the market. Now the market has taken the place of the “court” and is ordering the artist what he wants or they want.
The global art market has made artist an obedient servant, and instead of playing the role of an idealist and balancing the common submissiveness of society with idealism, the artist is increasingly adding to the submissive population. The gallery owners also took this opportunity to play the role of sympathizers of the intellectual community with their intellectual gestures and Bahman cigarettes, and the artists proudly say: I am the artist of such and such a gallery …

مطلب را پسندیدید؟ به اشتراک بزارید!

0 comments on “نشست تخصصی مهمان: کیانوش معتقدی، هنر معاصر ایران، فرصت ها و چالش ها

Leave Comment